Part 2 : Syirik percaya kuasa kayu kokka...
Ramai bertanya kepada saya mengenai keajaiban kayu kokka. Sebenarnya, sudah lama saya membuat ‘risikan’ sejak dari Jordan apabila saya bertemu penjual utama kayu kokka di negara itu.
Ketika perbincangan, penjual terbabit mengaku tiada hujah boleh dipakai untuk mendakwa kesahihan dakwaan sejarah kayu itu.
Saya berusaha mencari apa juga hadis daripada beratus kitab hadis perkara berkaitan kayu ini dan hasilnya adalah ‘kosong’ tanpa satu pun hadis mengenainya.
Saya juga sempat bertanya Almarhum Syeikh Atiyyah Saqar ketika menziarahi beliau di rumahnya di Mesir pada 2004.
Beliau menyatakan, sesiapa yang mempercayai kayu ini adalah jahil. Itu yang disebut Syeikh Atiyyah.
Selain itu, saya sempat berbincang dengan Syeikh Prof Dr Abd Malik As-Sa’di, ulama Iraq yang menjadi pensyarah di Universiti Mu’tah, Jordan dan beliau memberitahu yang pemakai cincin kokka, rantai, tasbih dan lain-lain dengan kepercayaan akan kehebatan barangan yang dipakai itu ia termasuk dalam kategori tangkal yang membawa hukum syirik.
Daripada sudut hukum jual beli
Ringkasnya, penjual kayu ini juga kerap menghebohkan ‘kuasa ghaib’ kayu kokka. Mengikut hukum syariah, tindakan ini adalah haram tanpa syak lagi kerana berfungsi seperti bomoh yang meramalkan hal ehwal ghaib.
Penjual kayu ini juga sama ada secara sedar atau tidak sudah melakukan penipuan apabila menyebut kayu kokka sebagai kayu yang sama dengan Bahtera Nabi Nuh as, sedangkan tiada siapa pernah menemui bahtera itu.
Sebarang dakwaan kosong tidak boleh dipakai demi untuk meyakinkan pembeli akan kehebatannya, sedangkan tiada satu hadis yang menyebutnya dan tiada kajian saintifik juga boleh dipakai dalam hal ini.
Apabila perkara tiada bukti kebenarannya dijaja bagi menjual kayu ini, ia tergolong dalam kategori pembohongan dalam jualan. Nabi SAW bersabda:
”Sesungguhnya peniaga adalah mereka yang jahat, sahabat bertanya: Wahai Rasulullah SAW, bukankah Allah menghalalkan jual beli, Nabi menjawab: Bahkan, tetapi peniaga (yang fujjar atau jahat) ini mereka kerap bersumpah (mengenai kehebatan barangan yang dijual) dan mereka berdosa kerananya, mereka juga bila bercakap (ketika promosi) mereka akan sentiasa berbohong.” (Riwayat Al-Hakim, sahih Isnadnya menurut syarat Al-Bukhari & Muslim; Al-Baihaqi)
Demikian juga halnya dengan majoriti penjual kayu ini ketika mereka berkempen, ada yang mendakwa kononnya ia adalah kayu yang sama dengan tongkat Nabi Musa as serta boleh menghadang jin dan syaitan.
Semuanya tidak berasas di dalam Islam. Bagi saya, kayu ini sebenarnya lebih banyak membawa keseronokan kepada jin dan syaitan kerana lebih mudah merosakkan akidah umat Islam dengan kewujudannya.
Selain itu, sebahagian penjual menaikkan harga kayu ini hanya kerana ‘kehebatan’ ghaibnya. Jika harganya berdasarkan kualiti dan kecantikannya sebenar saja, tentu ia dibenarkan oleh syariah.
Bagaimanapun, jika ia dinaikkan kerana kuasa ghaib dan khasiat yang tidak boleh dibuktikan oleh kajian sains, ia tidak dibenarkan oleh syariah kerana Gharar.
Kayu atau orang yang bermasalah?
Ada yang bertanya serta memberi pandangan kepada saya bahawa yang salah adalah kepercayaan itu, dan bukan kayu kokka pada fizikalnya.
Benar, saya bersetuju daripada satu sudut bahawa kayu itu sendiri sudah hukumnya adalah neutral, demikian juga hukum bagi kubur. Bagaimanapun, yang menjadi masalah adalah pemuja kubur, sudah tentu kubur dan jenazah yang dikuburkan itu tidak salah, tetapi yang salah adalah pemuja.
Demikian juga halnya kayu kokka. Dalam Islam, jika sesuatu yang neutral itu menjadi sebab utama kepada syirik, ia turut akan diharamkan sebagai Sadd Az-Zara’i (menutup ruang kemungkinan berlaku syirik).
Justeru, hukum memakai dan membeli kayu ini dengan tujuan hiasan semata-mata, tanpa sebarang kepercayaan ghaib mengenai kehebatannya, adalah harus.
Bagaimanapun, sangat wajar dijauhi juga kerana apabila dihebohkan mengenai keajaibannya, walaupun seseorang memakainya hanya untuk kecantikan dan hiasan, berita keajaiban itu akan bermain di sempadan syirik, sekali gus syaitan dengan mudah boleh melintaskan perasaan keajaiban itu ketika seseorang memakainya.
Islam menolak semua jenis tindakan yang bermain di sempadan syirik seperti menyimpan patung di dalam rumah, membina kubur di dalam kawasan masjid dan banyak lagi (Al-Halal Wal Haram Fil Islam, Al-Qaradawi)
Kempen:Antara dakwaan penjual kokka adalah:
Jika anak demam, hendaklah diberi minum dengan air suam. Insya-Allah suhu badan menurun.
Dapat menghalau jin dan syaitan serta mengelak dirasuk dengan menggosok atau disapu pada dahi.
Jika disapu pada orang yang dirasuk, akan meraung kepanasan dia. Sapu sedikit sudah mencukupi.
Orang tidak akan mengkhianati atau menyusahkan kita, jika kita memakai minyak ini. Insya-Allah.
Jika minyak ini sentiasa melekat di badan kita, insya-Allah orang akan menyayangi kita.
(Sumber: http://www.freewebs.com/adeqanuar/kayukokka.htm)
Bayangkan begitu karut dakwaan penjual kayu kokka sehingga minyak kayu kokka dianggap boleh menjadi minyak pengasih, sedangkan hukum minyak pengasih adalah syirik dalam Islam sebagaimana disebut oleh Nabi SAW (Al-Halal Wal Haram Fil Islam, Al-Qaradhawi)
Tangkal atau Tamimah yang digantung pada badan atau pada binatang atau dalam rumah kadangkala dibuat daripada tulang, taring binatang buas, tulisan tertentu dan lain-lain. Ada juga Tamimah dibuat daripada ayat al-Quran.
Ulama berbeza pendapat mengenai Tamimah daripada al-Quran. Pandangan lebih kuat juga melarang berbuat demikian sebab Nabi Muhammad SAW melarang Tamimah secara umum, termasuk daripada ayat al-Quran.
Abdullah Bin Mas’ud berkata: “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bererti: Sesungguhnya jampi yang mengandungi syirik, tangkal dan pengasih adalah syirik. (Riwayat Ahmad dan Abu Daud — Menurut Syeikh Albani: Hasan)
Daripada ‘Uqbah Bin ‘Aamir (Marfu’): “Sesiapa yang menggantung tangkal maka sesungguhnya syirik-lah dia.”
Antara bentuk tangkal cara baru umat Islam di Malaysia ketika ini ialah seperti meletakkan pisau atau gunting di bawah tilam bayi kononnya supaya tidak diganggu, memakai cincin dan rantai atau tasbih kayu kokka dengan kepercayaan bahawa ia dapat mendatangkan kebaikan dan menjauhkan keburukan, meminum air Za’faran tertentu dengan yakin ia membawa kebaikan. Semua ini adalah bentuk tangkal dan boleh membawa kepada syirik.
Seorang tokoh agama yang pakar dalam bidang perubatan Islam iaitu Datuk Dr Haron Din juga mengatakan: “Pada saya, semua yang dikaitkan dengan kuasa makhluk ‘madi’ seperti kayu, batu dan sebagainya yang dikaitkan dengan memberi bekas, kecelakaan atau kemanfaatan, inilah yang dilarang oleh Islam.”
Moga Allah swt menyelamatkan kita daripada syirik dan khurafat...
Ketika perbincangan, penjual terbabit mengaku tiada hujah boleh dipakai untuk mendakwa kesahihan dakwaan sejarah kayu itu.
Saya berusaha mencari apa juga hadis daripada beratus kitab hadis perkara berkaitan kayu ini dan hasilnya adalah ‘kosong’ tanpa satu pun hadis mengenainya.
Saya juga sempat bertanya Almarhum Syeikh Atiyyah Saqar ketika menziarahi beliau di rumahnya di Mesir pada 2004.
Beliau menyatakan, sesiapa yang mempercayai kayu ini adalah jahil. Itu yang disebut Syeikh Atiyyah.
Selain itu, saya sempat berbincang dengan Syeikh Prof Dr Abd Malik As-Sa’di, ulama Iraq yang menjadi pensyarah di Universiti Mu’tah, Jordan dan beliau memberitahu yang pemakai cincin kokka, rantai, tasbih dan lain-lain dengan kepercayaan akan kehebatan barangan yang dipakai itu ia termasuk dalam kategori tangkal yang membawa hukum syirik.
Daripada sudut hukum jual beli
Ringkasnya, penjual kayu ini juga kerap menghebohkan ‘kuasa ghaib’ kayu kokka. Mengikut hukum syariah, tindakan ini adalah haram tanpa syak lagi kerana berfungsi seperti bomoh yang meramalkan hal ehwal ghaib.
Penjual kayu ini juga sama ada secara sedar atau tidak sudah melakukan penipuan apabila menyebut kayu kokka sebagai kayu yang sama dengan Bahtera Nabi Nuh as, sedangkan tiada siapa pernah menemui bahtera itu.
Sebarang dakwaan kosong tidak boleh dipakai demi untuk meyakinkan pembeli akan kehebatannya, sedangkan tiada satu hadis yang menyebutnya dan tiada kajian saintifik juga boleh dipakai dalam hal ini.
Apabila perkara tiada bukti kebenarannya dijaja bagi menjual kayu ini, ia tergolong dalam kategori pembohongan dalam jualan. Nabi SAW bersabda:
”Sesungguhnya peniaga adalah mereka yang jahat, sahabat bertanya: Wahai Rasulullah SAW, bukankah Allah menghalalkan jual beli, Nabi menjawab: Bahkan, tetapi peniaga (yang fujjar atau jahat) ini mereka kerap bersumpah (mengenai kehebatan barangan yang dijual) dan mereka berdosa kerananya, mereka juga bila bercakap (ketika promosi) mereka akan sentiasa berbohong.” (Riwayat Al-Hakim, sahih Isnadnya menurut syarat Al-Bukhari & Muslim; Al-Baihaqi)
Demikian juga halnya dengan majoriti penjual kayu ini ketika mereka berkempen, ada yang mendakwa kononnya ia adalah kayu yang sama dengan tongkat Nabi Musa as serta boleh menghadang jin dan syaitan.
Semuanya tidak berasas di dalam Islam. Bagi saya, kayu ini sebenarnya lebih banyak membawa keseronokan kepada jin dan syaitan kerana lebih mudah merosakkan akidah umat Islam dengan kewujudannya.
Selain itu, sebahagian penjual menaikkan harga kayu ini hanya kerana ‘kehebatan’ ghaibnya. Jika harganya berdasarkan kualiti dan kecantikannya sebenar saja, tentu ia dibenarkan oleh syariah.
Bagaimanapun, jika ia dinaikkan kerana kuasa ghaib dan khasiat yang tidak boleh dibuktikan oleh kajian sains, ia tidak dibenarkan oleh syariah kerana Gharar.
Kayu atau orang yang bermasalah?
Ada yang bertanya serta memberi pandangan kepada saya bahawa yang salah adalah kepercayaan itu, dan bukan kayu kokka pada fizikalnya.
Benar, saya bersetuju daripada satu sudut bahawa kayu itu sendiri sudah hukumnya adalah neutral, demikian juga hukum bagi kubur. Bagaimanapun, yang menjadi masalah adalah pemuja kubur, sudah tentu kubur dan jenazah yang dikuburkan itu tidak salah, tetapi yang salah adalah pemuja.
Demikian juga halnya kayu kokka. Dalam Islam, jika sesuatu yang neutral itu menjadi sebab utama kepada syirik, ia turut akan diharamkan sebagai Sadd Az-Zara’i (menutup ruang kemungkinan berlaku syirik).
Justeru, hukum memakai dan membeli kayu ini dengan tujuan hiasan semata-mata, tanpa sebarang kepercayaan ghaib mengenai kehebatannya, adalah harus.
Bagaimanapun, sangat wajar dijauhi juga kerana apabila dihebohkan mengenai keajaibannya, walaupun seseorang memakainya hanya untuk kecantikan dan hiasan, berita keajaiban itu akan bermain di sempadan syirik, sekali gus syaitan dengan mudah boleh melintaskan perasaan keajaiban itu ketika seseorang memakainya.
Islam menolak semua jenis tindakan yang bermain di sempadan syirik seperti menyimpan patung di dalam rumah, membina kubur di dalam kawasan masjid dan banyak lagi (Al-Halal Wal Haram Fil Islam, Al-Qaradawi)
Kempen:Antara dakwaan penjual kokka adalah:
Jika anak demam, hendaklah diberi minum dengan air suam. Insya-Allah suhu badan menurun.
Dapat menghalau jin dan syaitan serta mengelak dirasuk dengan menggosok atau disapu pada dahi.
Jika disapu pada orang yang dirasuk, akan meraung kepanasan dia. Sapu sedikit sudah mencukupi.
Orang tidak akan mengkhianati atau menyusahkan kita, jika kita memakai minyak ini. Insya-Allah.
Jika minyak ini sentiasa melekat di badan kita, insya-Allah orang akan menyayangi kita.
(Sumber: http://www.freewebs.com/adeqanuar/kayukokka.htm)
Bayangkan begitu karut dakwaan penjual kayu kokka sehingga minyak kayu kokka dianggap boleh menjadi minyak pengasih, sedangkan hukum minyak pengasih adalah syirik dalam Islam sebagaimana disebut oleh Nabi SAW (Al-Halal Wal Haram Fil Islam, Al-Qaradhawi)
Tangkal atau Tamimah yang digantung pada badan atau pada binatang atau dalam rumah kadangkala dibuat daripada tulang, taring binatang buas, tulisan tertentu dan lain-lain. Ada juga Tamimah dibuat daripada ayat al-Quran.
Ulama berbeza pendapat mengenai Tamimah daripada al-Quran. Pandangan lebih kuat juga melarang berbuat demikian sebab Nabi Muhammad SAW melarang Tamimah secara umum, termasuk daripada ayat al-Quran.
Abdullah Bin Mas’ud berkata: “Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda yang bererti: Sesungguhnya jampi yang mengandungi syirik, tangkal dan pengasih adalah syirik. (Riwayat Ahmad dan Abu Daud — Menurut Syeikh Albani: Hasan)
Daripada ‘Uqbah Bin ‘Aamir (Marfu’): “Sesiapa yang menggantung tangkal maka sesungguhnya syirik-lah dia.”
Antara bentuk tangkal cara baru umat Islam di Malaysia ketika ini ialah seperti meletakkan pisau atau gunting di bawah tilam bayi kononnya supaya tidak diganggu, memakai cincin dan rantai atau tasbih kayu kokka dengan kepercayaan bahawa ia dapat mendatangkan kebaikan dan menjauhkan keburukan, meminum air Za’faran tertentu dengan yakin ia membawa kebaikan. Semua ini adalah bentuk tangkal dan boleh membawa kepada syirik.
Seorang tokoh agama yang pakar dalam bidang perubatan Islam iaitu Datuk Dr Haron Din juga mengatakan: “Pada saya, semua yang dikaitkan dengan kuasa makhluk ‘madi’ seperti kayu, batu dan sebagainya yang dikaitkan dengan memberi bekas, kecelakaan atau kemanfaatan, inilah yang dilarang oleh Islam.”
Moga Allah swt menyelamatkan kita daripada syirik dan khurafat...
0 Comments:
Post a Comment
<< Home