YuszTieY

Thursday, May 01, 2008

RINDU...lakse

BISMILLAHIRAHMANIRRAHIM...


salam semua..huhuhuu..rase cam baru semlm ku buat n3 upenya dah 3,4ari dah berlalu..cepatnya mase berlalu.

ekk...ku rindu,mesti pakat herankan[ader ker]asal plak ku rindu rinduan ni..rindu kat cik abe ke..bukan la,ku rindu kat arwah ayahanda la ..entah kenapa jer tiba2 ku teringat kat ayah tersayang..kat mak ridu gak..semua ku rindu la..cewah kiranya ari ni ku luah perasaan la kekonon...

gini ceritanya semlm ari rabu,cik abe ku pi kaherah jadi ku pun terrajin nak kepaso sajer teringin nak tgk paso..hehehee..aku ni kan suri umah sepenuh mase jadi urusan ke pasar semua cik abe yg uruskan ku hanya kirim mulut jer semua brg yg ku nak,sejak asyar umur 7 bulan ni rasenya sebelah jari pun tak penuh ku ke paso..heheheee..dan ku beli la kobis n ikan serta buah sikit..tak larat weh bawah byk2 jenuh jalan kaki nok sapa ghumah..dlm pk ran nok wak laksa penang la...cik abe tak dok jadi ku mls nak nok masok nasi byk2 goreng ikan n cicah dgn sambal belacan n ulam..habis setengah periuk kami 4 beranak..periuk kecil la...

dah siap makan tu teringat rase cam nak tukar resepi la lama tak makan laksam la..rendam beras n rebus ikan...tetiba jadi sayu n sedih dan rindu kat arwah ayah bila sebut laksam..bulan 7 ni cukup la sethn ayah pergi..aku rinduuu sebenarnya kat ...wawawaaa.. awal bulan 5 ni hari lahir ayah..tapi kitorg tak pernah sambut pun[arwah seorg yg garang n bengis]tak pasai ader yg kena jerkah kat dia.mase dok kukus laksam ni aku teringat yg ayah dulu suka sgt belikan aku sarpan pagi dgn laksam...tiap2 pagi sebungkus laksam,sebungkus nasi n jagung..tak payah aku pesan memang ayah dah ingat itu la sarapan yg dia belikan utk aku. mase tu aku tak reti masak la tu yg ayah beli sarapan jer lagi pun senang coz kat umah kami dok ber3 jer,abg n kakak semua dah besar n diorg dah kerja memasing ..aku kan anak bongsu...ooppp abg atas pada ku dia dok asrama...seminggu sekali baru balik...bila aku datang ke mesir...ku ingatkan ayah dah lupa makanan kegemaran ku..upenya tidak..setiap kali balik cuti..dulu2 seblm kahwin ku balik tiap tahun...laksam memang terhidang setiap pagi bila ku buka mata[lps subuh tido balik jurus puyer anok] kat umah tak ader saper mak dah pi niaga dgn ayah,jadi ayah akan belikan makanan tuk aku lu seblm dia pi kedai dgn mak...jadi muka laksam ler aku ni sepanjang cuti 4,5 bulan di mesia..heheheehe..laksam oo laksammm.

semoga arwah ayah ditempatkan bersama org2 yg beriman...amin..al fatihah..ore rindu ayohhhhhh

lepas ni tak ader dah ler org nak belikan aku laksam bila aku balik kemsia...nampak gaya kena pi beli sendiri la kat kedai..tak pun buat ler..rajin kr aku nak buat kalau kat mesia biasanya ku acara telunjuk jer...kikikiii

ni laksam yg ku buat ari ni..




ni agar2 yg ku buat bila tak ,baru rasmi agar2 yg mak ku antar tempoh ari,kuih yg ku buat ari ni tak dan nak tangkap gambo...lincauuu di sapu oleh anak2 n maknya..kuih kaswi jer pun...ganti ku letak gambo agar2 ini..



ni ku sesambil taip sesambil makan laksam lagi sesambil tunggu subuh...ok selamat ari jumaaat belakoo..nok solat subuh n baca quran sat...byeee...

22 Comments:

  • At 8:31 PM, Blogger tulipurple said…

    uishhh..sib baik al yaum yaumul jumuah(ihiks'..rindu lak nak skippin arab)so,bley lah cari laksam kat suqul lail...perghh telan air liur tgk itew laksam.
    rajin ek org2 diperantauan masak segala mcm resepi...hehe,kite yg dok mesia ni M tul...beli jer ler..ihiks'.
    tu yg ckp kat zauji...kalo u bw i duk kat perantauan..gerenti i rajin masak segala...haha,alasan...
    cantik sggh karer agar2 dia tu...lenkali wat pepel karer laks ek..huhu

     
  • At 8:29 AM, Blogger as said…

    sedapnyer laksam tu k.tiey.e..nyum2.....agar2 tu macam sayang jer nak makan..ada color2..hehe

     
  • At 9:40 AM, Blogger Syakirah Al-Hafizah said…

    salam ukhuwah.. sedapnya laksam kak tie,teringat la pulak dulu2 selalu beli laksam akak jual, memang saya tak mis punya kalau ada kat markaz. wah!berblog juga akak ye..ni blog hel ehwal kerumahtanggaan ke?rindu la pada 'veteren2' mansurah :-).akak, kalau tak keberatan, nak resepi laksam, boleh?

     
  • At 2:03 AM, Blogger silversarina said…

    Macam-macam rindu bulan ni... tapi laksam tu memang nampak sedap betul.. esok nak beli laksam masa breakfast lah , and that kuih pink.. unik dan cantik :P

     
  • At 10:02 AM, Blogger yusztiey said…

    kak tulipurple...
    ahlan2 cakap arab...hehe..telan air liur tu jgn tak telan nanti meleleh plak..
    agar2 tu tibai jer warna yg ader...

     
  • At 10:03 AM, Blogger yusztiey said…

    as...
    gambo jer nampak sedap ..rase tu kena tunggu as rase la...sedap ker tak...

     
  • At 10:05 AM, Blogger yusztiey said…

    raden...
    yer ker beli sokmo...lama dah kty tak niaga kat dewan...malas nak buat..tak dan dah...
    raden kalau nak resepi..kena online la ym ..senang kit...

     
  • At 10:08 AM, Blogger yusztiey said…

    kak rina...
    kat msia tak per la boley beli jer breakfast....malas2 pun hulur jer duit sampai la depan pintu makanan..
    agar2 ikut tibai warna jer..byk pink coz kat umah byk sirap ros..hehehee

     
  • At 6:13 PM, Blogger KV said…

    rindunya pada org tua yg telah pergi kan. Kv takde byk gambar arwah ayah. Hanya lesen memandu ayah yg kv simpan.:)

     
  • At 7:36 PM, Blogger kirana said…

    org yg dok perantauan ni mmg akan jadi pandai masak la kan..hehehe
    automatik jadi pandai ker ..ker mmg dh pandai sebelum ni :)
    jeles tgk org pandai masak ni hihihhhi

     
  • At 8:13 PM, Blogger yusztiey said…

    salam..kv
    ok la tu ade gak gambo ayah yg kv simpan...ore ser pun tak ader ,kat sini la..cuma ader dln cd gambo mase balik cuti 3 thn lps..tu pun secoit jer mukanya...

     
  • At 8:24 PM, Blogger yusztiey said…

    salam..kirana...
    kita tak pandai masak pun mase mula dtg mesir ni..sekodar goreng telur pandai la,basuh baju pun tak pernah buat,tapi dah dok jauh n dapat plak ahli serumah yg pandai ,aper lagi belajar la...terpaksa...dah tak dok bawah ketiak mak ni kena la belajar buat sendiri..
    kirana pun mesti pandai masak...kita ikut campak jer...asal cik abe kater ok ...hehehe

     
  • At 11:49 PM, Blogger shopforshoppers said…

    Tie rajinnya memasak...sedap nampak laksam tu..teringinlah pulak..

     
  • At 8:05 PM, Blogger Kak Lady said…

    Yusztiey...rajinnya memasak laksam...sedapkan laksam tu...akak dah makan...

    Akak ni sentiasa merindu arwah mak tu biar pun dah hampir 15 tahun dia pergi meninggalkan kami...hari2 teringat...apa lagi kalau duduk berkumpul ngan adik2...mesti ade cerita pasal mak...rindu bebenor...

     
  • At 4:37 PM, Blogger yusztiey said…

    salam...
    kak...kat mesia asal teringin jer boley pi kedai cari..tapi kalu rajin boley masak sendiri yer..

     
  • At 8:13 PM, Blogger Neeza Shahril said…

    semoga roh ayah Tie ditempatkan bersama para mukminin...

    Sedaknyo laksam dia.. nok gatekkkk.. hehehee..

    Kak Ja ado di Kuala Kubu Baru ni.. nok kelik kemamae hari ni.. pah ni payoh nok bukok blog doh ghasonyo..

     
  • At 1:40 PM, Blogger ZLAA said…

    Sedapnya lakse. Hu..hu.. susah nak jumpa..

     
  • At 8:14 PM, Blogger yusztiey said…

    salam..
    kak lady...
    huhuhuuu..waaaaaaaa...akak yg nak 15 thn sentiasa rindu,saya yg baru sethn lagi la....huhuuuu

     
  • At 8:16 PM, Blogger yusztiey said…

    salam..kak ja
    tok sir we la ko kak .ja coz kak ja dah make dah tu...sedapnya ore balik mesia mesti dah make hok dok teringin seblm ni..ari ni make gapo k.ja...ore tgk gamba k.ja wak date dgn kak pb...

     
  • At 8:18 PM, Blogger yusztiey said…

    salam..kak zlaa
    ala koda jer laksam kita..jenuh nok siap...kena kisar beras dulu...tu yg jare wak tu...remeh...kat uk mesti senang kit..byk bhn mesia kat sana kan kak...

     
  • At 1:16 AM, Blogger faizabelle79 said…

    salam yusz..
    sedapkan lakse..wafeeq amat suka lakse tau..masa kami di kelantan dulu..hari2 dia bawa bekal lakse ke rumah pengasuh..

    boleh mintak resepi x yusz?teringin nak buat la..lama x makan..

     
  • At 7:01 AM, Blogger YuszTieY said…

    salam...
    izah..bukan tak nak bagi resepi tu...takut tak jadi org lain buat coz kita ikut hentan jer tak ader sukatan..hehehee..nak senang kita chat la kat ym tu yer..kita tunggu izah on kat situ..ok

     

Post a Comment

<< Home

 
<data:blog.pageTitle/> */ /* ---( page defaults )--- */ body { margin: 0px; padding: 0px; text-align: left; font:$bodyfont; color:$textcolor; background:#DA4B76 url('http://lh3.google.com/jvdmds/R8ebgABTVYI/AAAAAAAABTw/s1XWqigpbKk/valentine2008-b.jpg') repeat-x top left; } blockquote { margin: 0 0 0 30px; padding: 0px 0 0 20px; font-size: 88%; line-height: 1.5em; } blockquote p { margin-top: 0; } abbr, acronym { cursor: help; font-style: normal; } code { color: #f63; } hr { display: none; } img { border: none; } /* unordered list style */ ul {list-style: none; margin-left: 7px; padding: 0;} li {list-style: none; padding-left: 8px; margin-bottom: 3px;} /* links */ a:link {color: $linkcolor; text-decoration: none;} a:visited {color: $visitedlinkcolor; text-decoration: none;} a:hover { color: $linkhover; text-decoration: none;} a:active { color: $visitedlinkcolor; text-decoration: none;} /* ---( layout structure )---*/ #outer-wrapper {width:850px; margin: 0px auto; text-align: justify; } #content-wrapper { margin: 0px; /* to avoid the border image */ width: 100%;} #main { float:left; width:427px; padding-left:80px; padding-top: 50px; line-height: 1.2em; word-wrap: break-word; /* fix for long text breaking sidebar float in IE */ overflow: hidden; /* fix for long non-text content breaking IE sidebar float */ } #sidebar { float:right; width:220px; padding-right:88px; font: $sidebarfont; color: $sidebartextcolor; line-height: 1.4em; word-wrap: break-word; /* fix for long text breaking sidebar float in IE */ overflow: hidden; /* fix for long non-text content breaking IE sidebar float */ } #center {background:#eec8d5 url('http://lh3.google.com/jvdmds/R8ebgABTVXI/AAAAAAAABTo/X5tRoZd8W1s/valentine2008-2.jpg') repeat-y top left;} /* ---( header and site name )--- */ #header-wrapper { margin: 0px; padding: 0px} #header {height:300px; overflow: hidden; width:850px; color: $pagetitlecolor; background:#DA4B76 url('http://lh4.google.com/jvdmds/R8eZ5QBTVPI/AAAAAAAABSQ/FjLxMRYnijs/valentine2008-1.jpg') no-repeat top left; } #header h1 {width:420px; font: $pagetitlefont; margin:180px 20px 5px 75px; padding:5px; filter: glow(color=#000000,Strength=1); text-align:center; } #header h1 a {text-decoration: none; color: $pagetitlecolor;} #header h1 a:hover {color: $descriptioncolor;} #header .description {margin:-10px 20px 5px 78px; text-align:center; width:420px; font: $descriptionfont; color: $descriptioncolor; } /* ---( main column )--- */ h2.date-header {font-size: 73%; color: $datecolor; margin:0px; text-align: left; } .post h3 { text-align: left; margin: 0px; font: $titlefont; color: $titlecolor; border-top: 1px solid #f63; border-bottom: 1px solid #f63; } .post {padding:0px;} .post h3 a {color: $titlecolor; text-decoration: none;} .post h3 a:hover {color: $titlehovercolor; text-decoration: none;} .post-footer {height:30px; margin:0px; text-align: right; font-size: 88%; color:$footercolor; } .post img {padding: 6px; border-top: 1px solid #ddd; border-left: 1px solid #ccc; border-bottom: 1px solid #c0c0c0; border-right: 1px solid #c0c0c0; } .feed-links {clear: both; line-height: 2.5em; color:$footercolor; border-top: 1px solid #f63; } .blog-feeds {text-align: right; color:$footercolor;} #blog-pager-newer-link {float: left;} #blog-pager-older-link {float: right;} #blog-pager {text-align: center;} /* comment styles */ #comments {padding-top: 10px; font-size: 88%; line-height: 1.5em; color: $Commentscolor;} #comments h4 {margin: 20px 0 15px 0; padding: 8px 0 0 40px; font-family: "Lucida Grande", "Trebuchet MS"; font-size: 105%; color: $Commentscolor; height: 29px !important; /* for most browsers */ height /**/:37px; /* for IE5/Win */ } #comments ul {margin-left: 0; } #comments li {background: none; padding-left: 0;} .comment-body {padding: 0 10px 0 25px;} .comment-body p {margin-bottom: 0;} .comment-author {margin: 4px 0 0 0; padding: 0 10px 0 60px; color: #999;} .comment-footer {border-bottom: 1px solid #ddd; padding-bottom: 1em;} .deleted-comment {font-style:italic; color:gray;} /* ---( sidebar )--- */ .sidebar h2 {font: $sidebarheaderfont; color: $sidebarcolor;} .sidebar .widget { margin: 0; padding: 0 0 10px 10px;} .sidebar a {color: $sidebarlink; text-decoration: none;} .sidebar a:hover {color: $sidebarhover;} .sidebar li { } .profile-textblock { margin: 0.5em 0; line-height: 1.6em;} .profile-img {float: right; margin:3px; border: 1px solid #ddd; padding: 3px;} /* ---( footer )--- */ .clear { /* to fix IE6 padding-top issue */ clear: both;} #footer {margin: 0; width:850px; height:76px; background:#eec8d5 url('http://lh3.google.com/jvdmds/R8eZxABTVKI/AAAAAAAABRo/0HfCPsE9FpI/valentine2008-3.jpg') no-repeat top left; text-align: left; color: #ffc;} #footer-wrapper {padding-left:230px; font-size: 75%; clear: both; } #footer-wrapper a { color: #ffc; text-decoration: none; line-height:26px;} #footer-wrapper a:hover{ color: #f6c; text-decoration: none;} /** Page structure tweaks for layout editor wireframe */ body#layout #outer-wrapper, body#layout #main, body#layout #sidebar {padding-top: 0; margin-top: 0;} body#layout #outer-wrapper,body#layout #content-wrapper {padding-top: 0} body#layout #sidebar {margin-right: 0;} body#layout #header,body#layout #footer, body#layout #main {padding: 0;} body#layout #content-wrapper {margin: 0px;} #navbar-iframe {height:0px; visibility:hidden; display:none} ]]>